ERYN NON DAE. - Abandon Of The Self (2018)

Autor: Martin Javorek | 28.5.2018 o 9:25 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  205x

Veľa vody ubehlo od doby kedy ma totálne uzemnil debut „Hydra Lernaia“ od francúzskych Eryn Non Dae – respektíve som vtedy potreboval zoškrabať zo zeme.

Nechutne mizantropická kombinácia „Catch 33“ Meshuggah a Neurosis z obdobia medzi albumami „Enemy Of The Sun“ až „Times Of Grace“, po okraj naplnená zlobou a apokalyptickou atmosférou. Peklo ako turistická destinácia, z ktorej sa vytratila všetka nádej. Dvojka „Meliora“ vyšla tesne pred koncom sveta, ktorý nikdy nenastal a aj keď liezla pod kožu ťažšie, opakované vypočutia nakoniec priniesli svoje ovocie. Post-metalové korene kapely išli trochu viac do popredia na úkor rytmických kotrmelcov z „Hydra Lernaia“, avšak stále sa dalo hovoriť o kapele ktorá si zachovávala vlastný ksicht a zostávala medzi kvadriliónom ročne sa rodiacich post-metalových spolkov ľahko rozoznateľná. A teraz, po dlhých piatich rokoch by človek chcel povedať, že do tretice, s dlho očakávaným novým albumom „Abandon Of Self“ bude všetko dobré...

...a tu som už chcel zhodiť nový album pod čiernu zem. Tu som už mal napísané dva odstavce o tom ako Eryn Non Dae tápajú a nemajú už čo povedať. Ale ako sa mi zopárkrát  v minulosti stalo, tak aj teraz musím priznať, že som sa s verdiktom ťažko unáhlil a nakoniec mrzuto musel zmazal to, čo som mal doteraz napísané. Sprvu som mal totiž pocit, že za tú malú večnosť, čo uplynula od albumu „Meliora“,  Eryn Non Dae akosi ušiel vlak. Akoby sa naozaj opustili, tak ako stojí v názve albumu. Ani náhodou. Novinka je sprvu prostá záchytných bodov, pôsobí dojmom, akoby ste ju počúvali pod vodou alebo tápali s malou plťou na hmlistom mori, bez výhľadu na pobrežie. Sekané gitarové riffy z „Hydra Lernaia“, ale aj „Meliora“ nahradila spleť temne ambientných dozvukov, spätných väzieb naťahujúcich sa miestami až do minútových dĺžok. Ani zvuk nástrojov nie je tak explozívny ako v minulosti, skôr by som povedal že skreslenie je paradoxne až rockovo špinavé.

„Abandon Of The Self“ je náročná púť,. Možno sám poslucháč tu musí opustiť svoje očakávania, aby si ho tretí album týchto žabožrútov dokázal úplne podmaniť. To čo sa deje napríklad pri rozbehu takej „Stellar“ pôsobí takmer soundtrackovo – byť to hudba k hororu Jamesa Wana, tak si beriem hnedé bezpečnostné nohavice. Kapela je minimalistickejšia než kedykoľvek v minulosti a stáva sa akýmsi médiom, ktoré sprostredkováva číro spontánnu hlukovú masu. Pripomína to skôr autenticky zachytenú improvizáciu. Album akoby na prvý dojem nemal štruktúru a pokus ju hľadať je ako snažiť sa uchopiť vzduch. To nejde – ten vzduch sa dá len dýchať. Či je čerstvý alebo stuchnutý hnilobou, dá sa len a len dýchať. Preto sa vyzbrojte mamuťou trpezlivosťou, i keď spočiatku budete márne hľadať tých END., na ktorých ste si ako fanúšik zvykli. Aj keď sa poznávacie znaky kapely začnú po chvíli vynárať, spočiatku jediné, čo drží líniu s minulosťou kapely, je ukrutný rev speváka Matthieu B. Noguesa. Ten do svojho prejavu pridal aj akýsi štýl hovoreného slova, čo v nižšej miere využíval aj predtým, avšak tu je tak schopný „odrecitovať“ podstatnú časť skladby. Nie je to zlé, avšak derie sa mu pritom dopredu francúzsky prízvuk – každopádne zvykol som si a teraz pre mňa táto výhrada už nejak nemá váhu.

Rozoberať skladbu za skladbou nemá zmysel. „Abandon Of Self“ je ako snehová guľa rútiaca sa z kopca. Postupne na seba naberá všetky odtiene čiernej a toho, kto sa podvolí, náležite odmení. Páni z END. so mnou kruto vybabrali – chcel som album zaradiť až niekam do podpriemeru, nakoniec je z toho možno ich doteraz najsilnejšia záležitosť. Uvidíme kam to ešte porastie.

85%

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Maiga: Kosík bol po prepustení u nás na návšteve

Ibrahim Maiga v Mali Kosíkovi pomáhal.

DOMOV

Lajčák by bol favoritom prvého kola, ukazuje prezidentský prieskum

Za Lajčákom skončil s odstupom Mistrík.


Už ste čítali?